علی عزت بگویچ، فرار به سوی آزادی...


علی عزت بگویچمتفکر و ساستمدار بوسنیایی "علی عزت بگویچ" به سال 1925 میلادی در منطقه شاباتس بوسنی دیده به جهان گشود. در اوایل جوانی به دلیل تفکرات اسلامی مغایر با ایدئولوژی کمونیستی حاکم محاکمه شد. او در جوانی به سازمان جوانان مسلمان که به پیروی از جنبش اخوان المسلمین مصر در سارایوو تاسیس شده بود، پیوسته بود. در سال 1946 او محکوم به سه سال زندان گردید. پس از خروج از زندان تحصیل در رشته حقوق را ادامه داد و در سال 1962 توانست گواهی وکالت دریافت نماید. در این حین او به مطالعه و نوشتن مقالاتی با نام مستعار اقدام نمود و پس از انتشار اولین کتابش با عنوان "گفتمان اسلامی" به همراه 12 روشنفکر دیگر در سارایوو به اتهام "بنیادگرایی" محاکمه و به مدت 14 سال زندانی گردید و سرانجام در آغاز دهه 90 در تشکیل حزب کارگر ملی گرا که بعدها به بزرگترین حزب بوسنی تبدیل گردید، شرکت کرد و سرانجام در ماه می 1990 به ریاست حزب و پس از آن به عنوان رئیس جمهوری کشور تازه تاسیس بوسنی و هرزگوئین طی سالهای 1990 تا 2000 میلادی برگزیده شد.

بگویچ، مسلمانان بوسنی را طی سالهای جنگ استقلال  رهبری نمود، او از خانه محقر و دفتر ساده اش ملت بوسنی را در مسیر سخت استقلال همراهی نمود. این مبارزه نابرابر از سال 1992 تا 1995 ادامه یافت. او از طریق فکر و اندیشه اش توانست در بدترین اوضاع قضیه بوسنی را به نفع مسلمانان مظلوم بوسنیایی به حرکت دربیاورد. در این بین او به تالیف کتابش با عنوان "اسلام، میان شرق و غرب" پرداخت و توانست جایزه بین المللی ملک فیصل را دریافت دارد. او همچنین در سال 1999 خاطراتش را با عنوان "فرار من به سوی آزادی" نوشت او در این کتاب خاطرات روزهای زندانش مابین سالهای 1983 و 1988 را به رشته تحریر دراورده است.

به پاس آثار برجسته او که در کمک به تفکر اسلامی نقش برجسته ای ایفا نمود، هیئت برگزار کننده جایزه بین المللی قرآن کریم دبی (1) او را به عنوان شخصیت اسلامی سال 2001 میلادی انتخاب نمود. آثاری مانند "گفتمان اسلامی" ، "موانع پیش روی نهضت اسلامی" ، "اسلام میان شرق و غرب" و "فرار من به سوی آزادی".

بگویچ  که به علت وخامت وضعیت سلامتی اش در دهم سپتامبر گذشته به بیمارستان سارایوو منتقل شده بود، هفته گذشته در سن 78 سالگی دار فانی را وداع گفت.

منبع: الجزیره

(1) این جایزه از معتبرترین جوایز در زمینه تفکر اسلامی است. از شخصیت های مشهوری که این جایزه به آنها تعلق گرفته می توان از شیخ متولی الشعراوی، سید ابوالحسن ندوی و دکتر یوسف قرضاوی نام برد.

نظرات 1 + ارسال نظر
عادل دوشنبه 5 آبان‌ماه سال 1382 ساعت 01:21 ب.ظ http://eby.blogsky.com

سلام برشما
لینک وبلاگ شما را در وبلاگم قرار خواهم داد اگر کاری با فلش بخواهید بنده در خدمت هستم
موفق باشید

عادل عزیز از تشریف فرمایی ات خوشحال شدم. باز هم به ما سر بزن. اگر کاری بود حتما مزاحمت خواهیم شد. رمضان مبارک!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد